Fwd: FW: INFO : Perfume Barat - Wajib Baca Dan Sebarkan

Ahad, Mei 24, 2009

From: Haifa Salwa


With the change of time, ingredients of perfume juge berubah,
eg: pure flower extracts diganti dgn chemicals which are used
for creating artificial fracrances of flowers.

So, kalu sesetengah perfume mungkin takde lard pun, ia
ada about 500 to 600 chemical substance in it, maybe ada
yang pernah dengar benzyl chloride, formic acid, methyl
formate, ethanol, formaldehyde, bla la bla, ni semua digunakan
untuk bagi wangian tiruan kepada perfume tuh.

Sesetngah daripada kemikals nih toxic, cam ethanol dan
formaldehyde (adik beradik dr jekyl n mr hyde) and about 95%
kemikals yang digunakan utk wat perfume ada petroleum
base. Memang menjahanamkan kesihatan tetapi tak diharamkan
sebab … sebab orang suke baunye wangi… Nasib la kalau ia
penyebab kanser ke atau memacam penyakit dalam dunia ni…

Bila wangi boley jual dengan banyaknya dan duitnye tuh boleh
la disumbangkan errr… contohnye kepada pentadbiran US yang
menyokong Israel yang kejam kepada Palestin …aaa ni dah
kait-mengait ke tempat lain lah pulak yer…

Ada satu link ni boleh baca pasal lard kot:
http://updateninfo.blogspot.com/2007/08/susulan-minyak-wangi-
ada-babi-aka-lard.html

Sekianlah adernyer…

Assalamualaikum, Saya ingin memperkukuhkan maklumat
yang sahih tentang persoalan perfume yang saya sendiri selidiki
secara kebetulan. Semasa saya mengikuti pengajian di
Kalamazoo , U.S. saya terbaca dalam satu encyclopedia yang
mengandungi maklumat tentang perfume dan proses
pembuatannya. Alangkah terperanjatnya saya apabila mengetahui
bahawa balang besar yang digunakan untuk memerapkan minyak
disaluti dengan lard (lemak babi) bagi tujuan memastikan seperti
yang dinyatakan dalam mel-e yang terdahulu. Saya terus mencari
maklumat tentang perfume dalam hampir all the encyclopedias
that I could get hold of at the Waldo Library in Kalamazoo .

Kesemua encyclopedia yang telah saya baca memberi maklumat
yang sama. Semenjak itu saya tidak pernah membeli perfume dari
barat. Setiap kali saya ke tanah suci saya membeli berbotol-botol
minyak wangi seribu bunga. Saya juga pesan keluarga atau rakan
yang ke tanah suci untuk membelikannya.

Sehubungan dengan perkara perfume, para penceramah ada
menyentuh soal pemakaian minyak wangi dan lazimnya isu yang
ditimbulkan adalah soal haram/halal memakainya. Sedikitpun tidak
disentuh tentang halal/haram minyak wangi itu sendiri. Di satu
ceramah yang saya hadiri semasa di PTSL, walaupun penceramah
yang hadir seorang yang terkenal, saya beranikan diri untuk
mendedahkan bahawa persoalan tentang perfume yang lebih serius
adalah soal kesucian bahan itu sendiri.

Penceramah tersebut terkejut tetapi beliau turut setuju dengan bukti
yang telah diberi dan menyeru semua yang hadir supaya elakkan
daripada memakai minyak buatan barat. Satu perkara lagi tentang
perfume. Jangan pakai perfume sehingga apabila dibau oleh lelaki
selain muhrim kita, ia ibarat.....

Waallahu'alam.

Juhana At 09:22 AM 11/14/02 +0800, syahanim wrote:

Setakat mana kebenarannya... wallahhualam.. Hampir setahun
yg lalu, apabila saya mendapat! maklumat ini saya merasakan
ujian Allah yang datang pd saya umpama batu besar yg perlu
dipikul sehinggalah sampai ke destinasi yang saya sendiri tak tahu.
Pendek kata jika maklumat ini tidak disampaikan, selama itulah
bebanan ke atas diri saya memikul' batu besar' itu akan terus
menerus saya pikul. Saya manusia yg begitu lemah iman, tidak
mampu menegah dgn perbuatan serta pertuturan. Hanya doa yg
termampu dilakukan. Namun saya masih tak gembira dgn sikap
saya krn tidak berusaha bersungguh mencegahnya.

Maka, saya rasa sekarang Allah berikan saya lorong pertuturan
mengajak rakan-rakan yang dirahmati Allah meninggalkan sesuatu
yg selama ini kita jahil mengenainya... Ceritanya begini... Sewaktu
mengikuti rombongan Puspanita ke Indonesia bersama kumpulan
isteri-isteri orang kenamaan termasuklah Puan Seri dan beberapa
orang Datin, kami transit di Singapura dlm perjln balik, sewaktu
di duty free shop sambil berjalan bersama seorang Datin, kami
melalui kedai perfume. Ramai ahli-ahli biasa Puspanita dan lain-lain
Datin serta Puan Seri singgah dan mencuba berbagai jenis
perfume yg ada. Memang agak lumrah perkara ini berlaku dan ia
bukan setakat di kalangan wanita malahan kaum lelaki juga.
Tiba-tiba seorang Datin bersuara kpd kumpulan 'pembel! i' perfume ini...
"dengar ni nak cerita" katanya.

"Dulu saya suka pakai minyak-minyak wangi begini dan buat
koleksi hampir semua jenis jenama perfume buatan luar negara.
Satu hari saya ikut Datuk melawat Europe dan kami dibawa ke kilang
membuat minyak wangi. Dalam kilang yang begitu besar itu,
bermacam-macam jenama minyak wangi dipersembahkan kpd rombongan
kami dgn harga kilang yg jauh lebih murah berbanding dgn harga di
pasaran. Sampai pd satu peringkat pembuatan, kami melalui kawasan
di mana terdapat tangki-tangki besar berisi bendalir putih yg dicampurkan
ke hasil akhir iaitu minyak wangi tadi. Saya pun tanyalah pekerja kilang
itu apa bendalir putih tu dan untuk apa kegunaannya?" Jawapnya..
"Oooh! That's lard, and it helps the smell stays longer". Datin itu bertanya
lagi dalam nada terkejut dan wajah selamba, "you mean you add lard in all
types of perfume?" "Oh yes! Or else the odour will not last." Cukup setakat
itu cerita saya ! kpd sahabat sekelian. Dipendekkan cerita, Saya menyeru
kpd rakan2 Muslim sekelian, bhw semua jenama pewangi import ada
mengandungi minyak babi. Marilah kita semua berhenti dari menggunakan
barangan tersebut.

Ramai rakan-rakan kita yg mengunjungi tanah suci Makkah dan Madinah
dan di sana banyak terdapat minyak wangi yg tak dicampurkan dgn
ahan dari babi. Di negara Egypt yg merupakan negara pengeluar minyak
wangi terbesar dari kalangan negara-negara Islam, bermacam2 perfume
boleh didapati dan barang tersebut juga boleh diperolehi di Malaysia .
Kita hanya perlu bertanya negara asal pembuat perfume itu. Ujian Allah
ada kalanya begitu ringan dan mudah.... berhentilah menggunakan minyak
wangi jenama Barat... itu sahaja. Namun ia memerlukan kekuatan iman
yg jati utk mengubah diri kita ke arah keredhaan Allah.Selama ni kita ingat
pada minyak yang beralkohol sja yang haram...jangan le kerana nak
berbangga dengan jenama barat kita simpan kat rumah buat hiasan .....
sedangkan mengandungi benda2 haram .....macam simpan arak atau
anjing dalam rumah le agaknya tanya ..le pada ustaz2.....apa hukumnya...

Wallahu'alam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP